Een dark kitchen is een nieuw en innovatief keukenconcept. Hierbij draait het om de verkoop van bezorgmaaltijden en eventueel ook afhaalmaaltijden. Bij veel horecazaken is bezorgen en afhalen iets dat erbij komt, de bediening ter plekke staat centraal. Bij een dark kitchen is dat omgekeerd: alles is ingericht voor een optimale maaltijdbezorging. Vaak is een dark kitchen gevestigd op een locatie waar er veel afhaalmaaltijden worden besteld, zodat snelle levertijden kunnen worden gegarandeerd. Kenmerkend aan een dark kitchen is in ieder geval dat er geen zitgelegenheid is en dat er geen obers aanwezig zijn.
Voordelen en nadelen van een dark kitchen
Het concept is relatief nieuw, maar komt steeds vaker voor. Dat komt omdat het veel voordelen biedt. De kosten liggen namelijk lager, zowel wat de operationele kosten als de opstartkosten betreft. Tegelijkertijd kan men relatief betaalbaar in een centrumstad aanwezig zijn, doordat er minder oppervlakte te huren is. Je hebt ook minder personeel nodig en bovendien kan je je veel flexibeler opstellen. Toch kent een dark kitchen ook nadelen. Zo is er een grote groep mensen die vinden dat een culinaire ervaring niet zonder persoonlijk contact kan. Het is ook moeilijker om een sterk merk uit te bouwen, omdat het klantcontact minder aanwezig is. Verder is er vaak een sterke afhankelijkheid van bezorgplatforms en is het minder eenvoudig om menu’s te beheren.
Een bedrijfsplan opstellen
Wil je een dark kitchen beginnen? Begin dan altijd met het opstellen van een ondernemingsplan. Daarin heb je onder andere aandacht voor je USP’s en je concurrentie. Je voert een onderzoek uit en gaat na of er wel een markt is voor jouw culinaire producten. Je denkt na over de prijszetting en over de te verwachten opbrengsten en kosten. Heb je behoefte aan financiering? Ga dan alvast na hoe je aan het benodigde geld zal raken. Een goed bedrijfsplan helpt potentiële investeerders te overtuigen. Bij het opstellen van een financieel plan is het aan te raden om je door een boekhouder te laten begeleiden.
Een geschikte locatie vinden
Bij voorkeur situeert je dark kitchen zich in de buurt van je klanten, zodat je snel kan leveren. Tegelijkertijd moet je wel vlot bereikbaar zijn voor je bezorgpartners en leveranciers. Voor je personeel is voldoende parkeergelegenheid een must. En dan moet het pand ook nog eens betaalbaar en veilig zijn. Doordat de populariteit van dark kitchens toeneemt, zijn er steeds meer gedeelde keukens die je kan huren. Soms kan je ook buiten de openingsuren van een restaurant hun keukenruimte huren. Er is met andere woorden veel mogelijk.
De juiste apparaten en inrichting
Kies je voor een eigen keuken? Dan kan je niet zonder keukenapparatuur. Dit moet natuurlijk afgestemd zijn op het type cuisine dat je gaat starten. Als je bijvoorbeeld vis en vlees op een hoge temperatuur gaat bereiden, moet je wel een professionele bakplaat kopen. Een oven, een koelkast, een fornuis, messen, pannen en een vaatwasser: het zijn allemaal dingen waar je niet zonder kan. Denk bovendien goed na over de inrichting. Daarbij zijn drie dingen belangrijk: de inrichting moet afgestemd zijn op afhaaldiensten, de inrichting moet veilig zijn en de inrichting moet hygiënisch zijn.
Een marketingplan opstellen
Ook met een dark kitchen moet je je producten zien te verkopen. Het is alvast goed dat je zichtbaar bent op online platformen, maar zorg ervoor dat je ook daarbuiten de nodige buzz creëert. Wees aanwezig op sociale media, plaats professionele foto’s van je maaltijden en maak bijvoorbeeld een bedrijfsvideo. Behalve online marketing kan ook offline marketing interessant zijn. Flyer bijvoorbeeld even in de buurt, want dat is waar jouw doelpubliek zich bevindt.