Home Tips Slimmer omgaan met je voorraad en klantenrelaties

Slimmer omgaan met je voorraad en klantenrelaties

Door Scott van Ede
Slimmer omgaan met je voorraad en klantenrelaties

Als ondernemer ben je verplicht om dagdagelijks vele beslissingen te nemen. Dat doe je vaak op buikgevoel, maar het voelt vaak prettiger als je dit kan doen op onderbouwde informatie. Maar dan moet die informatie ook wel voorhanden zijn. Je wil al zeker geen tijd verspillen aan een nodeloze zoektocht naar info. Specifieke software kan alvast een flinke hulp zijn om volgende twee processen efficiënter te organiseren. Zo kan je alles wat je klantenrelaties betreft in één oogopslag terugvinden in je CRM software. En om je voorraadbeheer en logistieke proces te optimaliseren zou dropshipping wel eens het antwoord kunnen zijn. Beide termen verdienen een woordje uitleg.

Vier belangrijke pijlers CRM

CRM, of Customer Relations Management, is de basis om elk verkoopteam optimaal aan te sturen. Elke salesorganisatie kent wel de verschillende hindernissen die voor ruis op de lijn zorgen met je klant. Welke afspraken hadden we gemaakt? Was er nu al een vervolgbezoek ingepland? Is dit zeker het laatste contract? Het oogt vaak weinig professioneel als je hierover twijfelt in het bijzijn van je (potentiële) klant. Dat hoeft niet langer een probleem te zijn dankzij CRM-software, vaak gebaseerd op de volgende vier pijlers: Contracten, Communicatie, Verkoopopportuniteiten en Processen. Eén systeem dus dat uw klanten en prospects beheert, de contactgeschiedenis bijhoudt en al uw marketing- en salesactiviteiten verzamelt. De perfecte basis voor een geoliede sales- en marketingafdeling.

Weet ook dat dit alles niet duur hoeft te zijn. En vooral, ook Kmo’s kunnen hiermee aan de slag. Bovendien is het steeds online beschikbaar en 24/7 raadpleegbaar.

Misschien is een CRM systeem wel de ontbrekende schakel om jouw organisatie naar een next level te brengen.

Vier belangrijke pijlers CRM

Dropshipping

Een salesorganisatie die op wieltjes loopt is één ding. Maar dat lost het probleem van je voorraadbeheer nog niet op. Een prognose maken van de nodige voorraad is wandelen op een dunne lijn. Zeker wanneer je de weg van de e-commerce bent ingeslagen. Graag voldoende stock om zeker geen tekort te hebben. Anderzijds liefst geen overbodige stock om risico’s op waardeverminderingen te vermijden. Bovendien vreet overbodige stock nodeloos aan je cash. En dat wil je bij voorkeur vermijden. Al eens nagedacht over dropshipping?

Tijd en kosten besparen

De klant van vandaag is veeleisend. “Vandaag besteld, morgen geleverd” is niet langer de uitzondering maar wel de norm. Het logistieke proces moet bijgevolg zo eenvoudig mogelijk. Producten rechtstreeks verzenden van jouw leverancier naar de klant kan dan de oplossing zijn. Dropshipping dus. Uiteraard blijf jij als tussenpersoon in beeld en loopt de omzet via jouw onderneming.

Dit vraagt enige voorbereiding en een optimale relatie met je leverancier is essentieel, want deze laatste heeft een prominente plaats in dit proces. Daar maak je dus maar beter duidelijke afspraken over.

Verder, dropshipping bespaart je niet alleen veel tijd, maar het bespaart ook heel wat kosten. Zo moet je zelf geen magazijn aanhouden, je hoeft je producten niet voorfinancieren en zoals gezegd, waardeverminderingen op verouderde voorraad zijn uitgesloten.

Uiteraard is dropshipping niet geschikt voor elke business of elke activiteit. Toch is het een vaststelling dat deze manier van verzenden steeds meer aanwezig is in de huidige economie. Het geeft je als ondernemer ook de mogelijkheid om het potentieel van bepaalde producten af te toetsen zonder dat je er meteen een hele voorraad van moet aanleggen.

Kortom, grondig je huiswerk maken en duidelijke afspraken met je leveranciers op papier zetten. Vergeet ook de lokale wetgeving niet. En dan zou dropshipping wel eens een interessante toegevoegde waarde kunnen betekenen voor jouw business.

Wil je graag meer weten over dropshipping of maak je graag kennis met tools die hierin kunnen ondersteunen.

CRM en dropshipping zijn twee voordelen die, mits op maat gemaakt, je business een flinke boost kunnen geven en/of je administratie aanzienlijk kunnen verlichten. Ben je benieuwd welke mogelijkheden er verder nog bestaan? Hou dan zeker onze blog in de gaten.

related posts

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accepteer Lees meer