Onlangs is uit een onderzoek bij de Nationale Bank en werkgeversorganisaties van ruim 2.000 ondernemingen gebleken dat het herstel na de coronacrisis wordt afgeremd. In oktober behaalden Belgische bedrijven bijna tien procent meer omzet dan dezelfde maand twee jaar geleden. De groei wordt echter belemmerd. Enerzijds door toenemende bevoorradingsproblemen, anderzijds door een tekort aan personeel. De bevoorradingsproblemen zijn niet gemakkelijk op te lossen, maar aan het personeelstekort kan wel iets gedaan worden. Bijvoorbeeld door de lonen te verhogen, gebruik te maken van goede planning software en in te zetten op telewerk.
Redenen voor personeelstekorten
Vooral in Vlaanderen is er een behoorlijk tekort aan personeel in bepaalde branches. In de horeca, landbouw, bouw en bij reisbureaus en het transport geeft meer dan de helft van de bedrijven aan dat ze te weinig personeel kunnen vinden. Volgens Peter Reusens van de Nationale Bank zijn er drie redenen voor het personeelstekort. Ten eerste is er sprake van een sterk economisch herstel. Ten tweede is gedurende de coronacrisis het personeelsverloop het grootste geweest in de getroffen branches. Tot slot hebben bedrijven moeite om nieuwe medewerkers te vinden. In de horeca hebben het afgelopen anderhalf jaar bijvoorbeeld veel medewerkers vrijwillig ontslag genomen. Zij hebben een baan in een andere sector gezocht.
Medewerkers aantrekken en behouden
Hoe bedrijven een personeelstekort kunnen voorkomen? Vooral in het noorden van het land worden er nu diverse maatregelen getroffen om nieuwe medewerkers aan te trekken en huidig personeel te behouden. Maar liefst bijna een kwart van de Vlaamse bedrijven verhoogt de lonen van huidig personeel. Daarnaast biedt een kleine twintig procent een eenmalige premie, en vijftien procent biedt nieuwe medewerkers hogere lonen.
Efficiënt inroosteren
Daarnaast kunnen vooral branches (zoals de horeca) die veelal werken met flexibele urencontracten, baat hebben bij innovatieve producten zoals een goede planning software. Met bijvoorbeeld de Fleks planning software kunnen roosteraars gemakkelijker en sneller een planning rondkrijgen. Dit kan tot wel 75 procent minder tijd kosten dan wanneer ze medewerkers moeten gaan bellen of mailen. Zowel planners als medewerkers hebben altijd inzage in de up-to-date-planning. Medewerkers kunnen hier ook eenvoudig aangeven of ze meer willen werken, iets waar roosteraars niet altijd van op de hoogte zijn anders. Door te plannen op basis van beschikbaarheid kunnen de uren van medewerkers veel effectiever en efficiënter ingezet worden.
Inzetten op telewerk
Tot slot zijn er diverse bedrijven die de arbeidsomstandigheden verbeteren. Bijvoorbeeld door telewerk toe te laten. Dit is vorig jaar tijdens de coronacrisis al beter geïntegreerd binnen bedrijven, maar zal nu voornamelijk ingezet worden om nieuw personeel aan te trekken en de huidige medewerkers te behouden.