Afgelopen jaar is bijna elke fysieke winkel ook mee op de online (winkel)kar gesprongen. Uit onderzoeken blijkt dat Belgen meer en meer bestellen bij lokale webshops, in plaats van enkel de internationale spelers. Tijd dus om jouw webshop onder de loep te nemen: lopen jouw logistieke processen gesmeerd? Ondersteunt jouw software je ordermanagement, ook wanneer kortingsacties en aanbiedingen aan populariteit winnen? En hoe zit het met andere administratieve rompslomp zoals facturatie? Bij al deze processen kan ERP, of ‘Enterprise Resource Planning’, jou helpen. Door de automatisering van deze processen lopen ze namelijk vlotter en heb jij weer tijd vrij om te doen wat je het liefste doet!
ERP maakt tijd vrij voor andere zaken
ERP is een softwaretoepassing die instaat voor de centralisering en ondersteuning van bedrijfsprocessen. In retail gaat het dan vooral over de centralisatie en procesautomatisering bij het beheer van voorraad, administratie, facturatie, CRM, inkoop en distributie. Neem bijvoorbeeld voorraad: hierbij moet je kijken wat het beste bij jouw bedrijf past. Ga je voor een first in, first out principe of een slimme magazijnindeling die makkelijker is voor orderpickers? Naargelang de methode die je gebruikt, kan je je ERP-systeem hieraan aanpassen.
Door de connectie met jouw webshop worden jouw orderprocessen volledig geautomatiseerd. Orders stromen rechtstreeks in je back-office in en worden daar op exact dezelfde wijze afgehandeld als de orders uit andere kanalen. Bovendien moeten data niet dubbel ingevoerd worden om ze bereikbaar te maken op jouw shopping platform.
Een ERP-systeem maakt je processen gestroomlijnder, waardoor er kosten én middelen vrijkomen voor andere zaken waar jij en je werknemers zich op kunnen focussen. Het is daarom ook aan te raden om ERP in retail te gebruiken en niet alleen in grote internationale ondernemingen.
ERP geeft je inzicht in je klant
Niet alleen zorgt ERP voor meer tijd en middelen voor zaken zoals marketing en sales, het geeft je ook meer kennis over de klant. Via ERP-systemen kan je ook inzicht krijgen in wat de klant heeft gekocht, waar hij het heeft gekocht en voor welk budget. Zo krijg je een duidelijk beeld van jouw klantenprofiel en kan je je marketingstrategie hieraan aanpassen. Buiten inzicht in de klant, toont het systeem je ook waar dingen mislopen en helpt het deze issues te verbeteren: denk aan de status van een order, of de zoekfuncties en categorieën op je webshop.
ERP zorgt voor een overkoepelend systeem
Het laatste voordeel is dat ERP zorgt voor een overkoepelend systeem waardoor verschillende afdelingen zoals facturatie, marketing en inkoop een zicht hebben op alle bedrijfsprocessen. Zo kan je afdelingen beter op elkaar afstemmen, is er minder extra administratie of communicatie en heb je in het algemeen een transparant systeem. Wil je ook ERP uitproberen? Contacteer dan een ERP-partner om de juiste oplossing te vinden voor jouw bedrijf.