Als innoverende ondernemer is het belangrijk om te weten wat de waarde van je bedrijf is, bijvoorbeeld als je een overnamevoorstel krijgt. Maar hoe bereken je de bedrijfswaarde? Dat is zeker bij jonge innovatieve bedrijven niet zo eenvoudig, omdat er nog maar weinig historische cijfers beschikbaar zijn. We bespreken de verschillende methoden om de bedrijfswaarde te berekenen en geven tips voor ondernemers die hun bedrijf willen (laten) waarderen.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van historische cijfers
Een veelgebruikte methode om de bedrijfswaarde te berekenen, is op basis van historische cijfers. Hierbij wordt gekeken naar de nettowinst, de jaaromzet of de zogeheten EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) van de voorgaande jaren. Aan de hand van eenvoudige formules kan men de bedrijfswaarde berekenen. Zo wordt bijvoorbeeld vaak gerekend met 5 keer de nettowinst, 0.75 tot 1.5 keer de jaaromzet of 3 keer de EBITDA. Jonge en innovatieve bedrijven zijn in de beginfase vaak nog verlieslatend, maar hebben wel veel potentieel. Daar houden deze formules weinig rekening mee. Daarom is het in dergelijke gevallen geen goed idee om louter te kijken naar de historische cijfers.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van toekomstige kasstromen
Voor innovatieve bedrijven is het vaak beter om te kijken naar het potentieel en de toekomst in plaats van naar het verleden. Hierbij wordt gekeken naar de toekomstige kasstromen van het bedrijf en hoe deze zich in de toekomst wellicht zullen ontwikkelen. Dit is een complexe methode die meer inzicht biedt in de potentiële waarde van het bedrijf. Het is raadzaam om je hierbij goed bij te laten adviseren en om onafhankelijke informatie aan te wenden.
Bij het op deze manier berekenen van de bedrijfswaarde is het aan te raden om realistisch te blijven. Verkopers zijn soms te rooskleurig als het over perspectieven gaat, zeker bij jonge innovatieve bedrijven die nog alles te bewijzen hebben. Kandidaat-overnemers zijn zich dan weer vaak bewust van de risico’s van een investering. Een te hoge bedrijfswaardering kan leiden tot wantrouwen en kan het verkoopproces belemmeren. Volgens de kennisbank van het overnameplatform Brookz is er in ieder geval een verschil tussen de bedrijfswaarde en wat men uiteindelijk voor een bedrijf betaalt. De uiteindelijke prijs is namelijk het resultaat van een onderhandelingsproces, niet van een formule.
De bedrijfswaarde berekenen via Brookz
Brookz heeft zelf een tool ontwikkeld om de bedrijfswaarde te berekenen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de financiële prestaties van het bedrijf, de marktpositie en het innovatieve vermogen. Zo krijg je als ondernemer een goed beeld van de waarde van je bedrijf en kun je een realistische vraagprijs bepalen. Het blijft wel verstandig om bij het verkopen van een onderneming een beroep te doen op experts, zoals een bedrijfswaardeerder of -adviseur. Dergelijke professionals kunnen je helpen om een goed beeld te krijgen van de waarde van je bedrijf en om het verkoopproces soepel te laten verlopen. Door over onafhankelijke cijfers en zorgvuldig berekende prognoses te beschikken, sta je sterker tijdens de onderhandelingen en heb je meer overtuigingskracht. En doordat de uiteindelijke overnameprijs het resultaat is van onderhandelingen, is zo’n sterke positie allesbehalve onbelangrijk.