Hoe goed word jij gevonden op de belangrijkste zoekmachine ter wereld? Snel en gemakkelijk gevonden worden op Google is belangrijk voor leadgeneration. Maar op welke zoekwoorden wil je bovenaan de SERP, of Search Engine Results Page, verschijnen? En hoe kom je bovenaan de ranking? We geven je een inkijk in SEO voor pro’s.
Technische snufjes
Staat je website net online? Dan zal Google je website nog niet meteen indexeren, want dat duurt een tijdje. Wil Google echter een duwtje in de rug geven en je website laten verifiëren en je sitemap toevoegen aan de Google Search Console. Dit zijn als het ware stukjes code die je toevoegt. Maar ook laadsnelheid en URL-structuur zijn belangrijke factoren voor SEO. Klinkt dit allemaal als Chinees? Technische SEO is dan ook een vak apart. Wil je of kan je door tijdgebrek je hier niet volledig in verdiepen? Geen paniek, want daar bestaan mensen met kennis van zaken voor. Je hebt het waarschijnlijk al druk genoeg met je zaak. Daar ook nog eens het beheer en de optimalisatie van de website bijnemen is gekkenwerk. Gelukkig zijn er professionals in een SEO-bureau die staan te popelen om jouw website online te doen schitteren. Succes met SEO heb je niet van de ene dag op de andere. Het is een tijdsintensief proces waaraan continu gesleuteld en bijgestuurd kan worden. Innovatie en je website blijven optimaliseren is cruciaal, want Google verandert van tijd tot tijd zijn algoritmes en er komen regelmatig nieuwe richtlijnen waar je best rekening mee houdt om on top te blijven.
Let’s talk content
Om bovenaan de resultaten van Google te verschijnen heb je meer nodig dan enkel technische skills. Wat er op je website staat, is minstens even belangrijk. Heb je al een tijdje een website, maar draait die niet zoals gehoopt? Analyseer dan je content. Via welke zoekwoorden wil je gevonden worden en is dat haalbaar of ga je dan in strijd met grote merken? Je komt het allemaal te weten aan de hand van een grondige keyword research, of zoekwoordenonderzoek. Hoe relevanter je content, hoe beter Google weet waarover je website gaat: regelmatig kwalitatieve blogartikels schrijven, bijvoorbeeld, zorgt voor meer zichtbaarheid.
Linkbuilding
Een ander en iets technischer aspect van SEO is linkbuilding. Simpel, gewoon wat andere websites naar jouw website laten verwijzen, denk je? Think again. Die websites moeten in de eerste plaats relevant zijn en een goede reputatie hebben. Probeer je vals te spelen? Je kan het proberen, maar ook dat heeft Google vaak vrij snel door en zo loop je kans uit de zoekresultatenpagina te verdwijnen. Linkbuilding gaat dus niet over één nacht ijs. Een belangrijke tip: informeer je goed voor je zelf aan de slag gaat!