Heb je ooit berekend welke waarde iedere individuele werknemer vertegenwoordigt binnen een bedrijf? Voor een ZZP’er is dit eenvoudig, zonder deze persoon is er geen zaak. Omzet is meer dan alles wat er verkocht wordt, tenminste als je wat verder kijkt dan de cijfers. Door op een andere wijze te kijken naar het bedrijf en de mensen die er werkzaam zijn kun je de omzet maximaliseren. Op deze pagina lees je hoe je de onderneming op een andere manier kunt bekijken.
Ondernemers zijn vaak te bescheiden
In start-ups zie je vaak een enthousiasme dat ontbreekt in grote, gevestigde bedrijven. Het gevoel van een gat in de markt te hebben ontdekt, of een betere manier om een bestaande markt te bedienen. Daar gaat vaak een soort arrogantie van uit, je gaat wel eventjes laten zien hoe het beter kan. Toch gaat er onder deze façade vaak een gevoel van onzekerheid schuil. Dit wordt ook wel ‘impersonator syndrome” genoemd. Dit is een fenomeen waarbij een persoon twijfelt over zijn of haar talenten, vaardigheden, kennis of ervaring en angst heeft om als ‘faker’ ontmaskerd te worden. Meer succes maakt dit gevoel niet beter, het kan deze denkwijze zelfs versterken.
Een personal coach kan deze angst in veel gevallen wegnemen. Overigens niet in alle gevallen, soms is dit gevoel zo sterk dat er psycholoog aan te pas moet komen. Gelukkig is imposter syndrome in veel gevallen niet zo sterk dat het destructief wordt, het kan wel impact hebben op je momentum als ondernemer. Een business coach kan je laten zien hoe de wereld echt over je denkt, en dat is opvallend genoeg vaak positiever dan de ondernemer zelf denkt.
Hoe zelfvertrouwen goed is voor de omzet
Als tien winkels stunten op prijs heeft het geen zin om hierin mee te gaan. Probeer juist eens wat meer te vragen. Daar moet wel wat tegenover staan, een superieure service bijvoorbeeld. Misschien ga je minder units verkopen, je kunt er toch de omzet mee verhogen. 70 x 150 euro is meer als 100 x 100 euro. En als je inderdaad betere service levert ligt de kans op terugkerende klanten ook hoger. Zo krijg je een sneeuwbaleffect wat je met stunten op prijs niet zult bereiken. In de race to the bottom zijn er geen winnaars.
Omzet of winst, wat is belangrijk?
Winst gaat boven omzet, tot op zekere hoogte. Een ZZP’er moet de rekeningen betalen, de schoorsteen laten roken en zorgen voor brood op de plank. Als je na enige tijd geen winst maakt gaat dit niet lukken. Tesla is een ware success story, een nieuwkomer die de autosector op zijn grondvesten heeft doen schudden. Toch maakte dit bedrijf pas in 2020 voor de eerste keer winst, Martin Eberhard en Marc Tarpenning hebben in 2003 deze onderneming opgericht (Elon Musk stapte een jaar later in). Door hoge omzet en vertrouwen in de markt wist het bedrijf voort te bestaan. Bouwen op omzet kan dus wel degelijk werken.
Hoe omzet en winst met elkaar in verhouding staan, en wat in jouw geval de beste koers is bespreek je met de business coach.