In de wereld met corona werd er ineens aangeraden om het openbaar vervoer links te laten liggen. Werkgevers zetten massaal in op alternatief vervoer, waarbij onder andere de bedrijfsfiets opnieuw op het voorplan komt. Allemaal goed en wel, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat coronaveiligheid wordt ingeruild voor een onveilige en oncomfortabele fiets. Als werkgever kan je gelukkig het een en ander doen om de bedrijfsfietsen veilig en comfortabel te maken.
Verplichte fietsuitrusting
In de eerste plaats moet de fiets natuurlijk aan alle wettelijke eisen voldoen. Plaats bij voorkeur vaste verlichting op bedrijfsfietsen (wit of geel licht vooraan en rood achteraan). Verder moet de fiets natuurlijk een goede voor- en achterrem hebben, net zoals een bel die tot op minstens twintig meter hoorbaar is. Vooraan en achteraan de fiets is respectievelijk een witte en rode reflector nodig. Per pedaal zijn er dan weer twee oranje of gele reflectoren nodig. Elke band moet ten slotte twee reflecterende stroken hebben, maar dat mag ook vervangen worden door telkens twee zijdelingse reflectoren op de spaken van het wiel.
Trillingsreductie
Het rijcomfort kan je op verschillende manieren verhogen, maar het belang van trillingsreductie mag je niet onderschatten. Trillingen zorgen voor pijn in de polsen, rug en de schouders. Daarnaast zorgt het voor energieverlies en onoplettendheid, wat nefast kan zijn in het verkeer. Trillingsreductie kan je op verschillende manieren bereiken.
Iets bredere banden zorgen bijvoorbeeld voor een goede trillingsreductie, maar natuurlijk ben je daarbij wel beperkt door het frame. Zorg er vervolgens voor dat de banden voldoende zijn opgepompt en stel een pomp ter beschikking. Respecteer de aanbevolen minimumdruk en hanteer daarnaast de regel: iets lichter oppompen bij een slecht wegdek en iets meer oppompen bij glad asfalt. Dan wordt de bestuurder toch al minder door elkaar geschud. Dat doel bereik je ook door andere aanpassingen. Kies bijvoorbeeld voor een verende zadelpen en een verende voorvork. Zeker bij een starre voorvork is een goede verende voorvork plaatsen een goed idee. Al deze maatregelen samen leveren al snel een trillingsreductie van 50 tot 60% op.
Onderhoud van de bedrijfsfiets
De bedrijfsfiets goed onderhouden kan veel veiligheidsproblemen wegnemen. Het gebeurt wel vaker dat iemand door een slecht fietsonderhoud op de grond smakt, bijvoorbeeld omdat de remblokjes versleten en niet goed onderhouden zijn. Als de werkgever de onderhoudskosten laat uitvoeren, zijn deze kosten voor 100% aftrekbaar. Daarnaast kan de werkgever ook een fietsvergoeding toekennen bij gebruik van de bedrijfsfiets. Zo’n fietsvergoeding is een mooi extraatje, helpt het personeel te motiveren en is ook nog eens vrijgesteld van belastingen. In principe zou het de onderhoudskosten moeten dekken, maar het is natuurlijk geen garantie dat het ook daarvoor wordt gebruikt. Daarom is het aangeraden om toch zelf het jaarlijks onderhoud te organiseren. Fietsleasemaatschappijen bieden vaak een eigen onderhoudsdienst aan.
Extra veiligheidsmiddelen voor op de fiets
Niet alleen de bedrijfsfiets en de onderhoudskosten zijn voor 100% fiscaal aftrekbaar, maar ook alle andere benodigdheden zoals fluohesjes of fietshelmen. Niet alle werknemers zijn daar even happig op, maar bied het toch minstens aan. Een affiche in de kleedkamer kan bovendien helpen om bewustwording over dergelijke veiligheidsmiddelen te creëren.