Wil je graag meegroeien met je bestaande klanten, internationaliseren of wil je juist een nieuw klantensegment aantrekken? Ondanks dat het merendeel van de (online) bedrijven mooie ambities hebben, blijft het lastig om toch daadwerkelijk deze groei te creëren. Vaak wordt er vastgehouden aan een eerdere aanpak en situatie, terwijl de ontwikkelingen en technologieën door blijven groeien. Het is daarom van belang dat je als bedrijf up-to-date blijft en je kunt aanpassen in een veranderende situatie. In onderstaand artikel geven we je graag drie tips hoe je als ondernemer je bedrijf kunt laten groeien.
#1 De klant optimaal benutten
Wanneer je bepaalde klanten heb binnengehaald, is het belangrijk om goed te blijven investeren in persoonlijk contact. Dit kan via de telefoon, maar ook via de kracht van Social Media. Platformen als Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram zijn ideaal om het contact met de klant te onderhouden. Door te kiezen voor een persoonlijke benadering, bestaat er een kans dat je nog meer aan je bestaande klanten kunt verkopen. Op deze manier kun je het maximale uit je huidige klantenkring halen. Het is zonde om met veel verschillende partijen contact te hebben die naar alle waarschijnlijkheid geen nieuwe samenwerking opleveren. Besteed daarom je aandacht aan veelbelovende leads!
#2 Bedrijfsstrategie definiëren
Om als bedrijf bepaalde ambities te behalen, is het eerst belangrijk dat je een heldere bedrijfsstrategie in kaart brengt. Simon Sinek, bestsellerauteur van ‘Start With Why’ geeft aan dat een organisatie eerst de ‘why’ moet bepalen om duidelijk te maken waar ze voor staan. Waarom doe je wat je doet? Het is daarbij goed om inzicht te krijgen in de missie, visie en waarden van de onderneming om uiteindelijk strategische acties te implementeren. Wanneer medewerkers zich kunnen identificeren met het bedrijf, zullen ze eerder geneigd zijn om voor een langere termijn te werken binnen een bedrijf.
#3 Behoeftes in de markt onderzoeken
Een sales medewerker zorgt ervoor dat de gegenereerde leads worden omgezet in nieuwe klanten. Business development gaat hierin een stapje verder en zoekt juist naar de beste oplossing voor een behoefte en is minder gefocust op nieuwe inkomsten. Een business developer stelt vooral vragen en zorgt voor nieuwe input om tot validatie te komen. Hierin zoeken ze graag nieuwe groeimogelijkheden en wordt er gekeken naar nieuwe kanalen, geografische gebieden en bepaalde innovaties in producten of diensten. Het is altijd belangrijk om sales te blijven doen, maar dan moet je wel weten waar de doelgroep zich bevindt. We bevinden ons in een snel groeiende markt, waarin het soms lastig kan zijn om bij te blijven. Een business developer kijkt verder, focust zich op de behoeftes in de markt en kan daarin uiteindelijk een bijdrage leveren voor meer groei in de onderneming.