De kans is groot dat VoIP telefonie je niet echt iets zegt. Dat komt omdat het voornamelijk wordt gebruikt in bedrijven. Voor particulieren is het misschien een minder interessant gegeven. Maar wat is VoIP telefonie nu juist en wat zijn de voor- en nadelen?
Wat is VoIP telefonie?
VoIP is eigenlijk eenvoudig gezegd een manier om te bellen via internet. In tegenstelling tot bij de reguliere manier van bellen, heb je geen telefoonkabel meer nodig. Je gebruikt de wifi om te kunnen bellen naar andere IP-adressen. Voor VoIP telefonie, wat staat voor Voice over Internet Protocol, heb je een VoIP telefoon, een telefoonnummer en een VoIP account nodig. Belangrijk om te weten is dat elke VoIP telefoon een apart account nodig heeft. Zo weet een centrale naar welk account, en dus welke telefoon moet beginnen te rinkelen.
Wat zijn de voordelen?
Een van de voordelen van bellen via internet is dat het goedkoper is. De tarieven zijn vaak een stuk lager dan de traditionele telecombedrijven. Doordat het werkt via de wifi of de internetkabel, heb je veel minder bekabeling nodig op kantoor. Alle telefoonkabels vallen namelijk weg. Bovendien is de kwaliteit van de gesprekken beter dan bij traditionele telefonie, zeker wanneer je naar collega’s of klanten in het buitenland moet bellen.
Een ander voordeel is dat wanneer je thuiswerkt, je telefoontjes kan doorschakelen naar je privétoestel. Klanten die dan naar je telefoon op kantoor bellen, komen toch nog bij jou terecht. Bovendien moet je zelf niet je privételefoonnummer doorgeven.
Wat zijn de nadelen?
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan VoIP telefonie. Een van de grootste nadelen is dat je afhankelijk bent van je internetverbinding. Wanneer die wegvalt, kan je niet bellen en ben je zelf ook niet bereikbaar. Ook een trage internetverbinding is nadelig voor de kwaliteit van de gesprekken. Het bedrijf moet hier dus zeker goed in investeren.
Daarnaast is het installeren van dit soort telefonie niet eenvoudig. Je laat het dus beter door een expert of iemand met kennis van zaken.
Wanneer er heel veel druk staat op je netwerk, wordt ook de kwaliteit van je verbinding minder. Het wordt dus wel aangeraden om overbodig dataverbruik uit te schakelen bij het gebruik van VoIP telefonie. Als je als bedrijf wil overschakelen, heb je ook nieuwe telefoontoestellen nodig. Wanneer je een groot bedrijf hebt, kan dit wel een kost zijn die hoog oploopt. Je kan je standaard toestellen gebruiken, maar die hebben slechts beperkte functies.