Voor (lokale) handelaars is het voorbije jaar niet makkelijk geweest. Veel zijn overgestapt naar webshops, sommige hebben moeten stoppen en anderen zitten nog met hun handen in hun haar en zijn op zoek naar zekerheid. Toch heeft iedereen zich moeten aanpassen aan de onzeker tijden. Wil je een plan B opstellen voor onzekere tijden of wil je je webshop blijven gebruiken, maar weet je niet waar te starten? Wij vonden drie tips om handelaars te helpen om up-to-date en relevant te blijven.
Geef je webshop extra liefde
We moesten allemaal snel schakelen en ons aanpassen en veel handelaars hebben een webshop aangemaakt om te kunnen blijven verkopen. Nu we allemaal meer en meer online shoppen, is het misschien geen dom idee om in te blijven zetten op je webshop. Het kan goed zijn dat je webshop wat extra liefde, creativiteit en professionaliteit nodig heeft. Zoek daarom naar gratis oplossingen om je webshop te boosten, zoals prestashop. Dit kan je al eens uitproberen, zonder grote kosten te moeten te maken. Dus of je nu gaat voor B2B webshops of gewone webshops, het is altijd slim om goede software te combineren met je eigen creativiteit. Zo heb je niet enkel een kortetermijnoplossing, maar je internet aanwezigheid is ook duurzaam.
Persoonlijke service als kers op de taart
In een onlinewereld met heel veel keuze maak je het verschil door persoonlijk advies en service te kunnen geven. Zet dus de ‘koop lokaal’ campagne verder en toon hoe kleine en lokale handelaars er altijd voor hun klanten zijn. Hoe doe je dit? Door bijvoorbeeld op afspraak te werken kan je die extra service ook echt bieden en ondertussen bouw je aan de band met je klanten. Andere mogelijkheden zijn om een nieuwsbrief uit te sturen, exclusieve items in de winkel te verkopen, of de mogelijkheid aan te bieden om items te reserveren en ze te komen passen in de winkel.
Boost je band met andere handelaars
Handelaars samen zijn veel sterker dan alleen. Wat we geleerd hebben, is dat covid-19 ons verbindt. Vergeet de kracht van solidariteit en verbondenheid dus ook niet. Je kan elkaar steunen en een soort van solidariteitsactie van lokale handelaars opbouwen. Zo blijft je stadskern verbonden en hebben klanten het gevoel dat ze bijdragen aan hun stad. Elkaar een hart onder riem steken, dat fleurt mensen op en geeft betekenis aan jullie winkels.
Dit zijn toch lessen die covid-19 ons geleerd heeft, en hopelijk groeien we enkel meer!