We vertellen u zonder twijfel niets nieuws wanneer we zeggen dat er vandaag de dag heel wat verschillende vormen van marketing bestaan. Vroeger was dat aanbod een behoorlijk stuk beperkter. Toen was het in principe alleen maar mogelijk om te adverteren in het straatbeeld, evenals in de gedrukte en / of beeldende pers. Daar is vooral verandering in gekomen met de komst van het internet. Vandaag de dag is het dan ook vooral online marketing welke wordt aanzien als een ongelofelijk interessante manier om bijvoorbeeld uw zaak of een bepaald product of specifieke dienst onder de aandacht van de geïnteresseerde doelgroep te brengen. Bent u ook benieuwd naar hoe efficiënt het toepassen van online marketing in de praktijk nu precies is? We vertellen het u graag door middel van de onderstaande informatie.
Hoe kan online marketing worden toegepast?
Het internet biedt een groot aantal verschillende mogelijkheden aan, aan haar gebruikers. Dit geldt ook voor online marketing. In vergelijking met de traditionele vormen van marketing kan er dan ook worden vastgesteld dat online marketing op tal van verschillende manieren kan worden toegepast. Concreet gaat het hierbij onder meer om:
- Adverteren in een zoekmachine zoals Google en Bing;
- Adverteren op relevante websites voor uw bedrijf;
- Het benutten van de advertentiemogelijkheden van social media platformen als bijvoorbeeld Facebook en Google+;
Het mooie aan online marketing is dat het in vergelijking met het toepassen van zoekmachinevriendelijke aanpassingen meteen resultaat kan geven. Daar waar de resultaten van SEO-werkzaamheden pas echt zichtbaar worden na een (relatief) lange termijn geldt dat zeker niet voor directe online marketing zoals SEA (search engine advertising). In principe kunt u op deze manier vanaf de eerste seconde dat de campagne actief is potentiële klanten bereiken.
Welk budget is er vereist voor online marketing?
Eén van de belangrijkste voordelen waar u op kunt rekenen bij online marketing heeft betrekking tot het feit dat het geschikt is voor ieders budget. Heeft u met andere woorden een eerder bescheiden marketingbudget voor handen? Dan zult u kunnen vaststellen dat het nog altijd een mogelijkheid is om aan online marketing te doen. Het zal in deze situatie evenwel uiteraard vooral belangrijk zijn om zo efficiënt mogelijk met het beschikbare budget om te springen.
Is online marketing echt zo interessant als het lijkt?
Bovenstaande informatie heeft duidelijk gemaakt dat u in de praktijk met zekerheid kunt rekenen op enkele interessante voordelen bij het toepassen van online marketing. De voordelen waar u in ieder geval met zekerheid op kunt rekenen zijn de volgende:
- Online marketing is geschikt voor ieders budget;
- U kunt precies adverteren zoals u dat wenst;
- In principe kunt u meteen resultaten boeken;
- Online marketing bestaat in verschillende vormen;
- Online marketing is zonder probleem meetbaar;
De bovenstaande voordelen zorgen er stuk voor stuk voor dat online marketing door de jaren heen is uitgegroeid tot een uitermate interessant alternatief voor de klassieke, traditionele marketingmogelijkheden die er op de markt zijn terug te vinden. Bovendien, of u nu een beginnend of een zeer ervaren bedrijf bent en of u nu een groot of een klein budget voor handen heeft, in al deze verschillende gevallen kunt u er voor kiezen om aan online marketing te doen.
Meet de resultaten van uw online marketingcampagne!
Onder marketeers wordt er vaak gesteld dat “meten gelijk staat aan weten”. Dat is ook absoluut zo. Voor traditionele vormen van marketing geldt dat het meten van de resultaten van een marketingcampagne in de praktijk wel eens behoorlijk lastig kan zijn. Sterker nog, vaak is het helemaal niet mogelijk. Dit geldt niet voor online marketing. Door gebruik te maken van handige hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld Google Analytics is het perfect mogelijk om concreet te meten hoe goed (of hoe slecht) een bepaalde online marketingcampagne presteert. Hierdoor beschikt u altijd over de mogelijkheid om bij te sturen waar nodig.
Online marketing, het uitproberen meer dan waard
Heeft de informatie hier op deze pagina u toch nog niet helemaal weten te overtuigen? In dat geval kunt u zich laten overtuigen door online marketing zelf even uit te proberen. Door verschillende partijen waaronder bijvoorbeeld Google worden er regelmatig gratis codes rondgestuurd om hun online advertentieprogramma uit te proberen. Benut één van deze codes of investeer een klein bedrag en ervaar zelf welke interessante voordelen er precies verbonden zijn aan het toepassen van online marketing voor uw bedrijf.