Home Personeel 4 eenvoudige tips om geschikt personeel te vinden

4 eenvoudige tips om geschikt personeel te vinden

Door admin
4 eenvoudige tips om geschikt personeel te vinden

Wanneer je handen tekortkomt om alle opdrachten klaar te krijgen, is het maar logisch dat je op zoek gaat naar personeel. Met de krapte op de arbeidsmarkt is dat natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom deze vier handige tips om personeel te vinden.

# 1. Schakel een recruitmentbureau in

We leven in een makelaarswereld. Dit wil zeggen dat we experts inschakelen die vraag en aanbod op een veel betere en efficiëntere manier bij elkaar kunnen brengen. Een verzekeringsmakelaar zorgt er bijvoorbeeld voor dat je optimaal verzekerd bent aan een uitstekende prijs. Hij brengt de verzekeraar en de verzekeringsnemer samen. Vastgoedmakelaars kennen we ook al langer, maar dan heb je bijvoorbeeld nog de taximakelaars (Uber), de vakantiewoningmakelaars (Airbnb) et cetera. Zij hebben altijd gemeen dat zij de expertise in huis hebben om alle partijen tevreden te stellen.

Schakel je voor je personeel in Vlaanderen recruitmentbureau X of Y in? Dan werkt het net op dezelfde manier. Je krijgt te maken met iemand die perfect in staat is om vraag en aanbod op de beste manier samen te brengen. Het recruitmentbureau gaat actief op zoek naar potentiële kandidaten die bij je bedrijf passen en ze zullen ze vervolgens ook selecteren. Daar zijn ze nu eenmaal goed in en dus is de kans groter dat het om een geslaagde combinatie gaat.

# 2. Weet wie je zoekt

Weet wie je zoekt

Als je toch liever zelf aan de slag gaat, is het belangrijk dat je goed weet naar wie je op zoek bent. Het klinkt allemaal heel logisch, maar nog te vaak worden er algemene profielen en algemene vacatures samengesteld. Ben je bijvoorbeeld echt op zoek naar een geboren teamspeler of zeg je maar wat? En heb je al nagedacht over de cultuur waarin een collega terechtkomt? Wat bedoel je met computervaardigheden? Het zijn allemaal dingen die je moet uitklaren. Op basis hiervan kan je dan het ideale profiel samenstellen, net zoals een recruitmentbureau dat zou doen.

# 3. Bedenk waar je gaat zoeken

Vervolgens is het belangrijk dat je dit ideale profiel ook kan bereiken. Als je niet de volledige doelgroep kan bereiken, loop je het risico dat je de ideale kandidaat misloopt. Als je dan weer te ruim of te breed communiceert, ben je kostbare middelen aan het verspillen. Bedenk dan ook goed waar de interesses van je doelgroep liggen, waar ze wonen, wat ze lezen en hoe je ze kan bereiken. Maak natuurlijk ook gebruik van gratis mogelijkheden zoals de vacaturedatabank van de VDAB.

# 4. Kijk ook even intern

Soms maken bedrijven de fout om te snel extern te zoeken naar nieuw personeel, terwijl er ook intern veel kwaliteit rondloopt. Het nadeel is natuurlijk dat je het probleem verschuift, omdat je dan voor een andere functie op zoek moet gaan naar nieuwe kandidaten. Wel is het zo dat lagere functies vaak eenvoudiger en goedkoper in te vullen zijn dan hogere functies. Maak daarom altijd de vacature eerst even intern bekend en kijk wie er allemaal kan klimmen. Je kan ook aan het personeel vragen of zij iemand kennen. Het voordeel is dat zij het bedrijf goed kennen, maar de kandidaat ook. Hierdoor kunnen zij veel beter bepalen of het al dan niet een geschikte match zou zijn. Bovendien staat hun eigen reputatie op het spel en zullen ze niet zomaar eender wie aanbevelen.

related posts

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accepteer Lees meer