Je wil het beste uit je webshop halen, dat spreekt voor zich. Je zal ondertussen wel weten dat er best wat tijd in kruipt, in het beheren van een webshop. Een goede basis is dan ook van essentieel belang. Houd jij al rekening met volgende 3 zaken?
Webshop structuur en betaalproces
Een duidelijke navigatie en een overzichtelijke indeling van pagina’s zorgen ervoor dat je bezoeker op je webshop wil blijven rondkijken. Ben je niet zeker of dit het geval is? Shop alsof je zelf klant bent op je webshop, of laat iemand het voor jou doen. Kijk eens rond, bekijk je menu en pagina-indeling grondig. Wat wil je beter zien? Doe eens een aankoop, waar loopt het stroever, welke werkpunten zijn er? Bekijk ook je betaalproces, sluit je check-out naadloos aan bij je webshop? Als je gebruik maakt van een Magento webshop, bekijk dan eens de mogelijkheden van de Payment Plugin Magento.
Responsiveness en mobielvriendelijkheid
Is je webshop niet mobile friendly? Vergeet het tegenwoordig dan maar. Steeds meer aankopen gebeuren namelijk via de smartphone in plaats van pc. Tegenwoordig kan je op dat vlak echt niet meer achterblijven. Hebben mensen eenmaal een slechte ervaring opgelopen met jouw website, dan zijn ze minder geneigd om nog terug te keren. Het is daarom verstandig rekening te houden met online trends die van belang zijn voor het succes van je webshop. Als drukke ondernemer heb je hier natuurlijk niet steeds te tijd voor en moet je prioriteiten stellen. Zorg in dit geval dat je iemand onder de arm neemt die kennis heeft van zaken zodat jij je kan concentreren op het runnen van jouw business.
Een betaalstrategie opzetten
Door een degelijke betaalstrategie toe te passen haal je het meeste uit je webshop. Probeer het afrekenproces zo prettig mogelijk te maken voor je klanten. Online aankopen gaan vaak vluchtig en bezoekers willen een aankoop dan ook vlot en snel kunnen afronden. Haperingen, wachttijden of onnodige omleidingen naar betaalplatformen zorgen er al gauw voor dat ze afhaken. Onderschat het belang van de juiste keuze van online betaalmiddelen niet. Je doelgroepen kan je onderverdelen in verschillende subgroepen wanneer het gaat om de gewenste manier van online betalen. Hiernaar doe je best eerst grondig onderzoek. Veel gebruikers prefereren bijvoorbeeld Payconiq of maken gebruik van ING HomePay, om er maar twee op te noemen. Als zaakvoerder is het aan te raden te kiezen voor één online payment provider zodat alle administratie van betalingen en facturatie centraal kan worden geregeld vanuit één platform en je geen verschillende contracten moet aangaan bij al deze verschillende leveranciers.
Een webshop bouwen en onderhouden doe je niet zomaar even. Je zal over veel aspecten moeten nadenken. Van content tot mogelijkheden voor online betalen, elk aspect vergt een specifieke planning. Het beheer van een webshop is dan ook een constante job, net zoals je website zal je je webshop gaandeweg moeten blijven optimaliseren en verbeteren, maar eens je vertrokken bent met een goede basis is er geen stoppen aan jouw succes!