Als klein bedrijf heb je vaak veel kleinere marketingbudgetten als je grote concurrenten. Dat maakt het nog niet minder belangrijk. Sterker: kleine organisaties hebben marketing misschien nog wel harder nodig dan bekende merken. In dit blog geven we je 4 slimme marketingtips waar jij als klein bedrijf van profiteert.
Tip 1: Online aanwezig zijn
Of je er nu klaar voor bent of niet: digitaal is de toekomst. Dat geldt ook voor contentmarketing en advertenties. Je moet online aanwezig zijn en social media gebruiken. Waarom? Omdat je klanten zich daar bevinden.
Online aanwezig hoeft helemaal niet duur te zijn. Maak accounts aan op platformen als Facebook, Instagram en Youtube. Op deze social media kun je je doelgroep vertellen wie je bent en wat je doet. Daarnaast kun je ook adverteren op deze platformen. Ook dat is niet duur: dat kan al vanaf een paar euro per dag.
Tip 2: Richt je op SEO
Online zichtbaarheid is belangrijk dan ooit. Er is zoveel content en informatie op internet te vinden, dat het kleine bedrijven soms verdringt. De basis van online aanwezigheid is een website. Maar: die website moet wel gevonden kunnen worden! Dat is waar SEO om de hoek komt kijken. Zoekmachineoptimalisatie zorgt elke maand voor gratis verkeer naar je website. Vind je SEO moeilijk? Schakel dan een professioneel SEO-bureau in.
Tip 3: Zet emailcampagnes op
Sommige mensen zeggen dat email marketing uit de tijd is, maar niets is minder waar. De meeste kleine bedrijven gebruiken email voor direct contact met hun klanten. Waar social media wordt ingezet om op te vallen en klanten aan te trekken, dient email een ander doel. Email is namelijk een perfect kanaal om bestaande klanten mee te behouden. Retentie, noemen we dat.
Het handige van e-mail is dat je de boodschap heel persoonlijk kunt maken. En omdat de mensen die je mailt al klant van je zijn, zijn ze vaak eerder geneigd actie te ondernemen.
Tip 4: Bereik mensen met videomarketing
Met leuke videos kun je in potentie veel bereik genereren. Plaats leuke, informatieve video’s op social media en je ziet dat de likes al snel binnenstromen. Daarnaast werken video’s ook heel goed op je eigen website. Bezoekers blijven tot wel 90% langer op een website hangen wanneer ze een video bekijken.
Je ziet het: ook als kleine onderneming kun je genoeg doen om jezelf meer in beeld te brengen bij potentiële klanten. Er zijn online ontzettend veel kansen. Benut ze en loop geen klanten mis.