Voor elke onderneming geldt dat ze in de praktijk genoodzaakt is om een bepaalde vorm van marketing te voeren. Vroeger was het zo dat er eigenlijk slechts één bepaalde vorm van marketing bestond. Tegenwoordig is traditionele marketing echter lang niet meer de enige optie welke u kunt benutten. Wat namelijk bovendien ook te denken van online marketing? Voor deze vorm van marketing geldt zelfs dat ze op verschillende manieren kan worden gevoerd. In ieder geval, overweegt u ook om met uw bedrijf een bepaalde marketingcampagne op te gaan zetten? Dan is het altijd een goed idee om u even te verdiepen in de informatie welke hieronder is terug te vinden.
Welke verschillende vormen van marketing bestaan er allemaal?
Allereerst is het de moeite waard om even te kijken naar welke verschillende vormen van marketing er nu precies allemaal op de markt zijn terug te vinden. In principe maken we op dit vlak een onderscheid tussen de volgende marketingvormen:
- Standaard, traditionele marketing in bijvoorbeeld gedrukte pers;
- Globale, online marketing;
- Regionale marketing (kan zowel online als offline);
Voor de traditionele marketing geldt dat het hierbij gaat om gedrukte en beeldende pers. Dit betekent concreet dat u op deze manier kunt adverteren in kranten en magazines. Daarnaast is het echter eveneens mogelijk om te adverteren op bijvoorbeeld de radio of de televisie. Voor al deze verschillende promotievormen geldt in de praktijk dat ze steeds gepaard gaan met een vrij hoog kostenplaatje.
Wat is globale, online marketing?
Het voeren van online marketing kan op verschillende manieren gebeuren. In eerste instantie is er het voeren van globale, online marketing. Dit betekent dat het bedrijf in kwestie op deze manier tracht om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Dat lijkt op zich natuurlijk best interessant, maar er is ook een keerzijde aan deze medaille. Op dit vlak kiest u namelijk voor kwantiteit boven kwaliteit. U bereikt weliswaar zoveel mogelijk mensen, maar u bent er niet zeker van dat het allemaal potentiële klanten betreft. Dat is best een belangrijk verschil om bij stil te blijven staan.
De voordelen van regionale marketing
Tot voor kort was het zo dat globale, online marketing eigenlijk de enige vorm van marketing op het internet was welke er bestond. Tegenwoordig is daar verandering in gekomen. Het is namelijk zo dat er ook zoiets bestaat als (sterk) regionale marketing. In dit geval wordt de focus verlegd van kwantiteit naar kwaliteit. U bereikt minder potentiële klanten, maar de klanten die u bereikt zijn wellicht wel veel meer geïnteresseerd in het product of de dienst die u aanbiedt.
Uiteraard is bovenstaande niet voor elk bedrijf even interessant. In principe blijkt uit de praktijk dan ook dat het vooral de zogenaamde buurtwinkels of speciaalzaken zijn die opteren voor regionale marketing. Zij moeten immers niet gaan adverteren bij mensen die honderden kilometers van hen vandaan zijn gevestigd. Ze weten toch dat deze mensen zo’n afstand niet gaan overbruggen om naar hun te komen. Voor bedrijven die bijvoorbeeld producten de wereld rondsturen is dit wel een stuk interessanter.
Bepaal uw marketingcampagne in functie van uw bedrijf
Bovenstaande zegt het eigenlijk al een beetje. In de praktijk is het altijd een must om uw marketingcampagne te bepalen in functie van uw bedrijf. Heeft u een winkel die het vooral van klanten uit de buurt moet hebben? Kies dan voor een regionale campagne. Is het voor u van belang om vooral zoveel mogelijk nieuwe klanten te bereiken, waar deze zich ook mogen bevinden? In dat geval is de keuze voor globale online marketing wellicht al snel gemaakt. Hou er bovendien rekening mee dat zo’n marketingcampagne op verschillende manieren kan worden ingepland. Zo kan ze bijvoorbeeld niet alleen worden gevoerd in zoekmachine Google, maar ook op social media.
Hou altijd rekening met uw beschikbare budget!
Het bepalen van de voor uw bedrijf meest relevante advertentiecampagne is eigenlijk slechts één ding. Het spreekt immers voor zich dat u ook altijd stil zult willen blijven staan bij het budget dat u daarvoor beschikbaar heeft. Voorzie op dit vlak ook altijd een bepaalde marge. Het is goed om niet al uw beschikbare marketingbudget in één keer uit te geven. Plan het besteden van dit budget dan ook verspreid over een iets langere termijn en voorkom op deze manier problemen.