Probleem op deze pagina?

Het verhaal achter nieuwe producten – toegevoegde waarde door productontwikkeling en industrieel design

BOEKPRESENTATIE

Het verhaal achter nieuwe producten – toegevoegde waarde door productontwikkeling en industrieel design

Opdrachtgever: Flanders InShape

Auteur: Koen Verhaert

Uitgever: Stichting Kunstboek

ISBN 978-90-5856-314-9

240 blz.

 

Op 7 mei neemt Patricia Ceysens, Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel het eerste exemplaar van het boek “Het verhaal achter nieuwe producten” van Flanders InShape en Koen Verhaert in ontvangst.

 

Samen met auteur Koen Verhaert stelde Flanders InShape een uniek boek samen dat een aantal krachtige, praktijkgerichte inzichten en principes meegeeft aan wie actief is in productontwikkeling en industrieel design.

 

Het verhaal is geïllustreerd met ruim honderd voorbeelden van producten uit diverse sectoren, ontworpen door of voor Vlaamse bedrijven. Daardoor is het zeer herkenbaar. Twaalf Vlaamse ondernemers getuigen over hun aanpak voor het managen van productontwikkeling en industrieel design – vanaf het bepalen van een strategie, het bedenken van nieuwe ideeën tot het conceptualiseren, uitwerken en implementeren ervan.

 

Dit boek wil inspirerend zijn voor wie geen bijzondere achtergrond heeft in productontwikkeling en industrieel design maar er als manager, ondernemer, overheid of student mee geconfronteerd wordt.

 

Nieuwe producten zijn immers cruciaal om de wereldwijde concurrentie aan te gaan. Het is voor onze Vlaamse industrie van strategisch belang dat we verder evolueren van een regio van toelevering naar meer eigen “maakindustrie” met eigen producten en diensten. Dit moet ondersteund worden door een sterke en creatieve kennisindustrie en ondernemerszin. “Het verhaal achter nieuwe producten” is een praktisch instrument om bedrijven te begeleiden bij deze evolutie.

 

Productinnovatie is een dynamisch proces van snel evoluerende technologieën, veeleisende gebruikers en scherpe concurrentie. Productontwikkeling en industrieel design vergen daarom een multidisciplinaire en geïntegreerde aanpak. Creativiteit, samenwerking, planning en de ‘x-factor’ van een product zijn de sleutels tot succes. Om tot toegevoegde waarde te leiden dient productontwikkeling bovendien ingebed zijn in het strategisch beleid van de onderneming. Dit zijn dan ook de thema’s die in het boek aan bod komen.

 

“Het verhaal achter nieuwe producten” is tot stand gekomen op vraag van Flanders InShape, de Vlaamse Competentiepool voor Productontwikkeling en Industrieel Design. Flanders InShape werd in 2006 opgericht door Industrie Vlaanderen en zijn partners. Het geniet overheidssteun via het Vlaams Instituut voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT).

www.flandersinshape.be

 

Koen Verhaert (1972) is CEO van productontwikkelaar Verhaert New Products & Services. Daarnaast doceert hij aan UAMS (Universiteit Antwerpen Management School) in het kader van een Master na Master Productinnovatie en entrepreneurship.

www.verhaert.com en www.mastersininnovation.com.

 

Op donderdag 7 mei 2009 vindt de officiële boekpresentatie en persconferentie plaats.

Voorzitter van Flanders InShape, Carl Dewulf, CEO van LVD Company, auteur Koen Verhaert en Maka De Lameillieure, directeur van Flanders InShape zullen dit boek voorstellen.

De feestelijke boekpresentatie vindt plaats vanaf 19 uur in de Winkelhaak, Lange Winkelhaakstraat 26, 2060 Antwerpen in het kader van ExPO / Product Stories van de Masteropleiding in Productontwikkeling van de Artesis Hogeschool.

Wij vernemen graag van tevoren of u hierbij aanwezig wilt zijn.

 

Voor aanmelding, meer informatie, een recensie-exemplaar en/of beeldmateriaal verzoeken wij u contact op te nemen met:

Flanders InShape

Kim Soenen

Et. Sabbelaan 51

8500 Kortrijk

T  +32 56 28 28 50 

kim@flandersinshape.be

www.flandersinshape.be

 

Share this on

Comment_add Reageer